Belangrijk om te weten

Ik heb de opleiding tot Luisterkindwerker gevolgd bij Diana Hendriks. Ik heb deze Luisterkind Methode geïntegreerd in mijn praktijk.

Hieronder heb ik een aantal punten belicht, die duidelijkheid geven over de Luisterkind Methode en wat er wel en niet mogelijk is bij een Luisterkind-afstemming. Dit is belangrijk om te weten voordat je een afstemming aanvraagt.

Ik ben een doorgeefluik, geen tovenaar
Een Luisterkind-afstemming verhelpt niet standaard alle ‘problemen’ die er spelen. Ik ben het doorgeefluik tussen ouder en kind en de brug naar jezelf. Ik stel me open en probeer in de energie zo duidelijk mogelijk te krijgen waar de struikelblokken bij je kind zich bevinden. Tijdens het contact in de energie kijk ik ook naar oplossingen die direct samen met je kind of jou door te voeren zijn, stuur ik ongewenste entiteiten door naar het licht, werk ik (waar nodig) met een stukje regressie en zal ik alles inzetten wat mogelijk is, om daar te komen waar we naartoe willen.

 

Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij alles na de afstemming helemaal goed was, kinderen weer blij en open waren, er doorgeslapen werd, de zindelijkheid werd doorgevoerd, angsten verdwenen… maar die garantie kan ik niet bij iedere afstemming geven.

Iedere Luisterkind-afstemming is anders

Degene op wie ik afstem, bepaalt helemaal zelf hoe hij of zij tijdens de afstemming wil communiceren. Soms komt er alleen maar geschreven tekst, andere keren laat de aanvrager me beelden zien die ik in tekst vertaal, een andere keer ben ik volledig in gesprek met vragen over en weer. Iedere afstemming opnieuw laat ik het aan de aanvrager op welke manier het wil communiceren.

Wat kun je uitsluiten

Extra aandachtpunten

Aandachtspunten bij aanvraag voor je kind

1. Het kind bepaalt wat aandacht mag

Vraag je een afstemming voor je kind aan? Je bent als ouder(s) vrij om alle vragen te stellen die je hebt. Ik neem ze ook mee in de afstemming, maar het is aan het kind of ze wel of niet beantwoord worden. Soms staan er bij het kind andere onderwerpen bovenaan het lijstje, die ik dan ook eerst aandacht zal geven. Zodra die de juiste aandacht en energie hebben gekregen kan het zijn dat het volgende onderwerp pas aan de orde is. Ook al staat dat onderwerp bij jou wellicht wel op de eerste plaats. Het is ook van belang dat ook jij als ouder(s) met de afstemming aan het werk wil. Daarbij mogen we rekening houden dat het aan het kind ligt of het gehoord wil worden en dat het aan de ouder ligt of het de vragen die het kind aan de ouder stelt ook serieus wil oppakken. Nogmaals; het is niet gezegd dat problemen direct verholpen zijn. Er wordt in de afstemming vaak door het kind veel inspanning van de ouders gevraagd. Soms is de afstemming pittig qua emoties of wordt er richting ouders gewezen. Sta hier ook voor open en wil er ook aan werken. Als je dat niet wilt, of de boodschappen van je kind niet wilt horen, doe dan geen Luisterkind-afstemming. Dat bespaart jou en je kind een teleurstelling.

2. Terugval

Het kan zijn dat je kind na een afstemming meteen het gedrag vertoont wat fijn is en goed voelt, maar na een paar dagen of weken een terugval laat zien. Mijn advies is om de afstemming dan nog eens rustig terug en te zien waar je kind om heeft gevraagd. Welke veranderingen er nog meer aandacht mogen en welke inzet je als ouders zelf nog kunt doen. Vaak is er in de energie een eerste stap gezet, maar als ouders niet meestappen, de rest van de vragen van het kind niet inzetten, dan heeft het niet genoeg bodem, geen begrip van thuis gekregen en valt logischerwijs weer terug.

3. Sta ervoor open, ga er mee aan de slag en geef het tijd

Met een aanvraag voor een Luisterkind-afstemming geef je aan dat je open staat voor de vraagstellingen, de problemen, de hobbeltjes van je kind. Soms wijst het kind echt naar de ouders als oorzaak van hun ‘problemen’. Als je het aangaat, geef het dan ook de tijd. Niet alles kan morgen anders zijn, en soms vraagt het ook een
andere benadering, stappen die gewoon meer tijd kosten. Wanneer je bereid bent om het samen met het kind aan te gaan, dan zie je al snel wederzijds begrip ontstaan en kan de verandering zich al snel laten zien. Geef het allemaal tijd. Soms zie je per direct een verandering, die aansluitend weer wegzakt. Door er aandacht aan te blijven geven kan het weer vormen. Durf ook in tijd en aandacht te investeren. Veel ouders laten vaak ook aansluitend een afstemming voor zichzelf doen, zodra ze horen dat de inzet van de ouders gevraagd worden. Zo krijgen ze ook de stukken bij zichzelf duidelijk en kunnen op die manier nog gerichter het kind bieden wat het vraagt en nodig heeft.

4. Ik werk respectvol

Wees bewust dat ik met de Luisterkind Methode een dieper liggende laag betreed van jou of je kind. Een laag wat met name een kind zelf niet zo makkelijk verbaal had kunnen of durven laten zien. Ga hier als ouders richting je kind respectvol mee om. Ik ben er om te vertalen waar jij of je kind ‘mee zit’, zodat jij er verder mee kunt.

5. Opstap naar gerichte ondersteuning

Het kan zijn dat je na een afstemming op je kind verdere afspraken kunt of wilt maken met een andere praktijk voor verdere ondersteuning, gericht op de punten die je kind in de Luisterkind-afstemming heeft aangegeven. Zo kan de afstemming een gerichte opstap zijn naar verdere behandelingen. Hierin kan gekozen worden voor de reguliere of de alternatieve zorg. Het kan ook zijn dat de problemen na deze afstemming opgelost zijn, verhelderend hebben gewerkt, je genoeg handvatten hebt om aan de slag te gaan en verdere stappen niet aan de orde zijn. Dit is per kind en per afstemming verschillend.